Columns en Archief

Oefening in geduld

10 September 2012
Door: Jeffrey Wijnberg

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van leven. Daarom is het geven van ongevraagd advies tegen mijn principes. Maar voor één keer maak ik een uitzondering. Het gaat om een oefening in geduld. Dat is zo belangrijk in deze jachtige tijden dat iedereen daar van kan profiteren.

U hoeft alleen mijn stappenplan te volgen om te ervaren hoe bevredigend het is om rustig te blijven onder moeilijke omstandigheden.

Stap 1: formuleer een praktische hulpvraag zoals ‘hoe kan ik mijn doorlopende reisverzekering opzeggen’ of ‘hoe krijg ik het voor elkaar dat mijn drie-in-één pakket (bellen, internet, tv) het ook echt doet’.

Stap 2: bel de helpdesk van het desbetreffende bedrijf; haal diep adem, drink een lekker slokje van uw koffie, denk eerst aan uw mooiste geluksmoment en luister dan het hele keuzemenu af.

Stap 3: kies het getal dat belooft een levende medewerker met u te laten spreken; en glimlach ontspannen als u er tussentijds fijntjes op gewezen wordt dat u beter uw verzoek via de website kunt indienen.

Stap 4: wanneer u in de wacht wordt gezet met de mededeling dat er nog 53 wachtenden voor u zijn, besef dan dat u geen uniek geval bent; weet dat de anderen voor u in de rij geen nummers zijn, maar medeburgers; wezens van vlees en bloed die meer dan u in hoge nood verkeren.

Stap 5: terwijl u nog steeds in de wacht staat, schrijf dan met grote letters op een vel witte papier ‘ik ben dankbaar dat ik straks aan de beurt kom’ en herhaal deze zin om uw gevoel van nederigheid te versterken. De klant mag koning zijn, maar u weet dat u zich nergens op mag voorstaan. Immers, de eersten zullen de laatsten zijn.

Stap 6: krijgt u ten langen leste een sprekende medewerker aan de lijn, luister dan goed naar zijn naam, herhaal deze op vriendelijke toon; waarschijnlijk heeft u van doen met een student die zijn langstudeerboete moet betalen en geef hem een compliment voor zijn inzet en doorzettingsvermogen.

Stap 7: Stel uw hulpvraag en toon begrip als de medewerker eerst wil overleggen met zijn collega’s; valt de verbinding weg, herhaal dan stap 1 tot en met 6; komt de medewerker wel terug om u te bedanken voor uw geduld, lach hem toe en benadruk hoe u dat geduld zo lekker aan het oefenen bent.

Stap 8: Schud in gedachten de hand van uw helpdeskmedewerker als hij u toezegt een mailtje te sturen met instructies hoe u uzelf kunt helpen. Blijf bescheiden en stel geen enkele vervolgvraag. Einde oefening.

Toch last van jeukaanvallen, driftbuien, haarverlies of zelfverwondingen? Kijk dan op mijn website voor instructies. Of bel mijn eigen helpdesk (0900-20122012) . U staat niet alleen.


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • Kies het getal dat belooft een levende medewerker met u te laten spreken; en glimlach ontspannen als u er tussentijds fijntjes op gewezen wordt dat u beter uw verzoek via de website kunt indienen.

    http://www.angliangroup.co.uk/home.asp
    26/08/2016 06:57
    (4 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie