Columns en Archief

Terugkomen van weggeweest

09 January 2012
Door: Jeffrey Wijnberg

Het kan de besten overkomen. Sterker nog, het zijn meestal de beste paarden van stal die het overkomt: volledig uitgeput thuis komen te zitten. De huisarts zal zeggen dat er sprake is van overspannenheid, een burnout; of wellicht neemt hij het woord ‘depressie’ in de mond.

Hoe het oordeel ook luidt, de patiënt zal moeten wennen aan het idee dat hij psychisch ziek is; en voor onbepaalde tijd echt afstand moeten nemen van het werk. Daarom is het ook, op zijn zachtst gezegd, medisch onverantwoord om de patiënt onder druk te zetten. Feit is namelijk dat werkgevers verplicht zijn (wet Poortwachter) om per onmiddellijk de zieke werknemer te ondersteunen in zijn terugkeer naar het werk. In de wet staat: ‘...wanneer duidelijk is dat het verzuim langer duurt dan 6 weken dan dient er door de bedrijfsarts een probleemanalyse opgesteld te worden. In deze probleemanalyse staat een beschrijving van de aard van de beperkingen, de mogelijkheden, de doelstelling (terugkeer in eigen functie, dan wel in aangepast werk of een andere functie) en een werkhervattingsprognose’. Nu is ooit deze wet in het leven geroepen om de instroom van arbeidsongeschikten te beperken. En dat is een nobel streven. Maar de dagelijkse praktijk laat zien dat patiënten zich vaak als oplichters of aanstellers behandeld voelen. De bedrijfarts is dan niet de dokter die de patiënt voorziet van noodzakelijke medische zorg. Nee, de bedrijfarts opereert als een betaalde waakhond die, in opdracht van de werkgever, het ziekteverzuim zo effectief mogelijk moet bestrijden. De professionele uitzonderingen daargelaten, is de meest populaire tekst van de bedrijfsarts: ‘hoe eerder u terugkeert naar het werk, hoe beter het is; ga volgende week maar alvast een kopje koffiedrinken met uw collega’s, dan houdt u een beetje ‘feeling’ met de werkvloer’. Het gevolg is dat patiënten bij mij op het spreekuur 10 tissues per minuut uit de tissuebox trekken. Nog meer dan al het geval was, twijfelen zij ernstig aan zichzelf, vooral omdat zij zich door hun vermoeidheid slecht kunnen verdedigen. Juist omdat het meestal gaat om overijverige lieden, is de acceptatie van het ziek-zijn een probleem. En die acceptatie is, boven alles, een noodzakelijke voorwaarde om beter te worden. Als de werkgever samen met de bedrijfsarts ook nog eens de reintegratie-kraan vol openzet, dan raakt de patiënt helemaal de kluts kwijt. De patiënt voelt zich in de regel al schuldig genoeg, vooral omdat hij zijn collega’s achterlaat met meerwerk. Dat schuldgevoel hoeft niet nog eens aangewakkerd te worden door de Poortwachters.

Terugkomen van weggeweest is een moeizaam proces. Heel langzaam herstellen is het motto dat patiënt, bedrijfsarts en werkgever dienen te hanteren. Eén ding staat zeker vast: gezond terugkomen kan alleen als de patiënt ook echt is weggeweest.


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

  • This browser doesn't support Spotify Web Player. Switch browsers or download Spotify for your desktop. You can unlock all the premium features of Spotify with this spotify mod apk. Spotify premium APK Download is one of the best music streaming app out there.

    Spotify Web Player
    10/10/2017 08:41
    (4 jaren geleden)

  • Real Madrid this summer to finalize the three warm-up 6 days, Lien Chan Galaxy ac Milan

    cheap football shirts
    12/05/2012 04:11
    (9 jaren geleden)

  • 'gezond terugkomen kan alleen als de patiënt ook echt is weggeweest.'

    een beetje als dr Phil met: wat je niet erkend kun je niet veranderen.

    misschien dan toch : wat de poortwachter niet erkend, blokkeert bij de poort de genezing van de patiënt!

    goede column!

    Rolf Rosier
    15/01/2012 14:59
    (9 jaren geleden)

  • Maar dat is toch prachtig......?
    Client is volkomen uitgeput, wordt kort aangebonden tegen collega’s, kan niet goed slapen en heeft geen (creatieve) initiatieven meer. Dat frustreert hem in hoge mate en roept hulp in. De huisarts: Hij krijgt rust, slaapmiddelen, antidepressiva en goedbedoelde adviezen: “neem even afstand”. Heerlijk empatisch. Maar dan komt die verzekeringsarts hem vertellen dat hij weer een beetje, langzaamaan dat wel, aan de slag moet gaan. Heerlijk toch? Hij mag weer presteren, weer waarmaken, weer aanzien creeeren. Oogst lof van collega’s. Moeilijk traject, weliswaar, maar hij kan zijn goede naam en respect van collega’s in stand houden. Gelukkig maar dat hij de lat, nu ook weer zo hoog legt. Bedrijs- verzekeringsarts: bedankt! Eens op hoog niveau presteren, is altijd op hoog niveau presteren en daarbij krijgt hij prima hulp door middel van min of meer voorzichtige dwang van verzekeringsarts of bedrijfsarts. “The show must go on”. Wat mij betreft nog een beetje meer dwang: Client gesteund in zijn ding blijven doen. De werkgever en omgeving van client zullen het ook waarderen. Althans even, in deze barre tijden!..

    Lex Roovers, Hellevoesluis.
    12/01/2012 13:39
    (9 jaren geleden)

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie