Columns en Archief

Transparantie

13 december 2010
Door: Jeffrey Wijnberg

Informatie is tegenwoordig een product. En op de markt van het kapitalisme moet een product aan de man gebracht worden. Daarom moet de vraag naar het product worden gecreëerd, oftewel: u wist niet dat u het nodig had, maar nu iedereen het heeft, wil u het ook hebben.

Om de verkoop van informatie als product te stimuleren wordt transparantie als toverwoord gebruikt. Het verkooppraatje is simpel: wat onzichtbaar is moet zichtbaar gemaakt worden omdat iedereen recht heeft om te weten wat er achter de schermen gebeurd. Eerlijk is eerlijk: het is een geweldige ontwikkeling. Zo kan iedereen meegenieten van de blunders die politici maken in hun privé-leven. En mensen kunnen lekker gniffelen als Wikileaks verklapt wat de wereldleiders echt van elkaar vinden. Eindelijk mogen we meekijken in de keuken van de chef. Het gesprek van de dag is altijd een schokkende ontdekking: de meesterkok heeft de biefstukjes die op de grond zijn gevallen met aangeplakte troep en al gewoon op het vuur gegooid en zijn gasten als delicatesse voorgeschoteld. De collectieve verontwaardiging is groot, maar nog belangrijker: de massale behoefte aan meer transparantie is een feit. Ook dit jaar zal de hele Nederlandse bevolking uitkijken naar de onthullende beoordelingen van ziekenhuizen, scholen, haringventers en oliebollenbakkers. Het kaf moet van het koren worden gescheiden. Immers, alleen de mensen die echt deugen verdienen het om de poorten van hun winkeltje geopend te houden. Het zal ook niet lang meer duren of er komt een lijst van psychiaters en psychologen die zelf lijden aan ernstige gedragsstoornissen inclusief de vermelding wie van deze hulpverleners verslaafd is en/of zijn patiënten seksueel heeft geïntimideerd. Misschien wel een beetje spijtig dat er dan geen deugdelijke zielknijpers meer overblijven. Maar het publieke belang is wel gediend. Bovendien, wie overeind wil blijven in deze tijden van chaos, hebzucht en incompetentie zal zijn medemens moeten wantrouwen. En transparantie helpt om de boeven van onze samenleving te ontmaskeren. In mijn eigen kleine kring van vrienden, familie en collega’s heb ik sinds kort ook meer transparantie: iedereen die bij mij op bezoek is geweest, krijgt een onzichtbare microchip op zijn kleding gedrukt die glashelder hun stem naar mijn ontvanger overseint. Gelukkig weet ik nu hoe al deze zogenaamde ‘dierbaren’ echt over mij denken. Het kwam niet als een daverende verrassing: alleen mijn kinderen staan nog een klein beetje achter mij; tenminste, als ik hun financieel blijf steunen.

Natuurlijk. Niemand is zonder zonden. Maar, dat wisten we al. Wat we nog niet wisten is hoe precies, waar precies, wanneer precies al die zonden worden gepleegd. Nu de vraag naar transparantie groeit, kan de markt van onthullende informatievoorziening een gouden toekomst tegemoet zien. Het moet een heerlijke voldoening geven om zo je geld te verdienen.


Lees ook:

Bekijk alle columns

Reacties

RSS feed van de reacties op deze pagina | RSS-feed voor alle reacties

Plaats uw reactie